Attitude

Tengahari tadi, hujan turun dengan kelebatan yang sangat luar biasa. Aku senyum girang, at least boleh meranapkan asap jerebu pemedih mata. Sekarang hujan dah berhenti. Aku lihat awan, namun aku masih tidak pasti.. adakah embun yang aku lihat itu jerebu atau wap air selepas hujan.

Apa yang berbeza.. suasana menjadi lebih dingin, setelah hujan selama sejam.

Itu cuma prolog.

Berbalik kepada isi entri ari ini, mengenai attitude :

Aku ke mekanik last saturday, serviskan skuter aku. Sedang mekanik memasukkan minyak hitam ke skuter aku, datang seorang mamat dengan aweknya.. naik Honda Cup, Wave 100.

Mamat : Geng, tayar berapa harga?

Mekanik : Tayar depan atau tayar belakang? ( Sambil menghabiskan sisa minyak hitam ke skuter aku)

Mamat : Ok, macam ni.. tayar belakang aku mau letak kat depan.. tayar depan yang baru nanti aku mau letak belakang.. berapa harga?

Mekanik : RM 45 sahaja.

Mamat : Wa! Aku tanya mekanik belakang rumah aku, RM42 saja!

Mekanik : Lu mau tidak mau. Sekali tukar la.

Mamat : Ok la.. tapi kasi tengok saya punya clutch lining.. auto clutch tak berfungsi lagi la.. apsal? Kalau mau tukar.. berapa?

Mekanik: Kejap, kasi tengok dulu apa problem.

Mekanik tu pun panggil member dia yang sorang.. supaya kasi tolong ngetest moto tu.. tengok problem clutch..

(Selesai ngetest)

Member mekanik : Ya, itu dia punya clutch sudah abis. Keping keping punya clutch.

Mamat : Berapa satu set?

Mekanik : Mau local punya atau bagus punya?

Mamat : Local punya.. Tapi jangan kasi itu Taiwan punya! Tarak bagus!

Mekanik : Original mau ka? RM150?

Mamat : Mahal la bos kalau ori.

Mekanik : Mau bagus punya, tapi tak mau mahal.. apa macam? Original memang bagus. Tapi mahal. Jadi amacam?

(Aku terpikir bila dengar perbualan dorang, tersenyum..)

Hmmm.. kita selalu mau yang perfect, tapi we are not willing to pay the price. Entri kali ini bukan berkenaan dengan benda fizikal semata-mata.. Ia boleh jadi benda yang tak boleh kita lihat.. sebagai contoh : Kita mau kaya.. mau hidup senang. Tapi takda usaha. Sebab kita pikir kalau berusaha, memakan masa. Tapi mau kaya cepat.

Itulah ATTITUDE.

Aku Senyum lagi bila menaip ni.

0 comments:

 
Wapunya Blog! © 2010 | Designed by Trucks, in collaboration with MW3, Broadway Tickets, and Distubed Tour